Jolanta Münch


Jolanta Skorek-Münch, urodzona 18 lutego 1962 roku w Chełmie, jest wybitną polską pianistką oraz klawesynistką. Jej talent muzyczny zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą, a jej dokonania artystyczne przyczyniły się do popularyzacji muzyki klasycznej.

Życiorys

Wykształcenie i kursy mistrzowskie

W 1984 roku Jolanta Münch zakończyła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie zdobyła dyplom z pedagogiki instrumentalnej, specjalizując się w fortepianie. Dodatkowo uzyskała tytuł licencjata z muzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 2005 roku, na podstawie pracy dotyczącej związku muzyki Roberta Schumanna z romantycznym programem literackim, została promowana na stopień doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Podczas swojej edukacji, jako klawesynistka, miała zaszczyt być pod okiem Urszuli Bartkiewicz. Uczestniczyła w wielu kursach interpretacyjnych, zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami, gdzie pracowała z uznanymi pianistami oraz klawesynistami, takimi jak Tatiana Szebanowa oraz Ryszard Bakst. Jej wszechstronność artystyczna była widoczna podczas zajęć z Laszlo Simonem i Paulem Badura-Skodą w Warszawie, a także z Nicholasem Parle i Liliana Stawarz w Wilanowie.

W 2010 roku Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku przyznała jej stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie instrumentalistyki. Praca, na bazie której uzyskała tytuł, nosiła tytuł „Partnerstwo w muzycznym dialogu. Fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć” (Borodin, Mahler, Szostakowicz). Całość została wydana przez Wydawnictwo KUL w 2008 roku, a w 2015 roku ukazała się wersja niemiecka tej publikacji, „Die Partnerschaft im musikalischen Dialog”. W 2021 roku otrzymała tytuł profesora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.

Praca zawodowa

Jolanta Münch zaczęła swoją karierę zawodową w 1987 roku w Instytucie Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, gdzie pracowała do 2006 roku. Następnie objęła stanowisko profesora uczelni w Instytucie Muzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, które zajmowała do 2013 roku. Obecnie jest profesorem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, prowadząc Zakład Chóralistyki i Muzyki Religijnej, a jej rola w akademicko-naukowym środowisku obejmuje również powoływanie do komisji nadawania stopnia doktora habilitowanego oraz tytułu profesora przez Radę Doskonałości Naukowej.

Oprócz działalności akademickiej, jest dyplomowanym nauczycielem i ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uczestniczy w komisjach egzaminacyjnych dla nauczycieli starających się o awans na wyższy stopień zawodowy, a także zasiada w jury wielu festiwali muzycznych. Jolanta Münch ma na swoim koncie liczne publikacje naukowe oraz książkę, której tytuł to „Partnerstwo w muzycznym dialogu. Fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć”, wydana przez Wydawnictwo KUL JP II w Lublinie w 2008 roku.

Nieprzerwanie angażuje się w organizację międzynarodowych konferencji, które koncentrują się na twórczości Wojciecha Kilara, w tym „Twórczość Wojciecha Kilara na tle współczesnej muzyki religijnej” oraz „Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Muzyka w filmie”. Przyczyniła się również do redakcji monografii na temat „Sacrum i element narodowy w muzyce Wojciecha Kilara”, zawierającej wystąpienia z konferencji z lat 2014 i 2016.

Działalność artystyczna

W trakcie studiów wyglądała współpracy z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej oraz Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Aktualnie kontynuuje współpracę z Filharmonią Lubelską jako pianistka i klawesynistka, odpowiedzialna za realizację basso continuo. W 1994 roku utworzyła Trio Lublin Baroque, w skład którego wchodzą flecista Lech Szost i wiolonczelistka Maria Błaszczak-Szost. W zespole gra na szpinecie barokowym, który jest repliką instrumentu J. Silbermanna z ok. 1767 roku.

Pierwszy koncert zespołu, prezentujący dzieła Marin Marais oraz Josepha Bodin de Boismortier, otworzył publiczności nieznany dotychczas wymiar muzyki w Lublinie, koncentrując się na różnorodności stylów muzyki europejskiego baroku. Współpraca z Stowarzyszeniem Pro Musica Antiqua podczas cyklu Le Concert des Nations dostarczyła artystce wielu okazji do występów.

W latach 1995–2017, Trio Lublin Baroque brało udział w wielu festiwalach takich jak Lublin – Muzyka, Zabytki, Plastyka oraz Tempus Paschale. Oprócz regularnie organizowanych koncertów, Jolanta Münch przygotowała dwa monograficzne programy związane z rocznicami urodzin Johanna Sebastiana Bacha i Johanna Joachima Quantza. Wzięła udział w galowym koncercie charytatywnym pod patronatem Marszałka Senatu, a jej projekty koncertowe były prezentowane w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki.

Działalność artystyczna Jolanty Münch obejmuje ponad 500 koncertów kameralnych, które odbyły się w różnych miastach Polski, w tym w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Krakowskiej oraz Podkarpackiej. Koncertowała również za granicą, w takich krajach jak Niemcy, Francja, Bułgaria, Izrael, Włochy, Macedonia oraz Węgry.

W 2017 roku wystąpiła wspólnie z Dorotą Laskowiecką (sopran) w recitalu pieśni polskich, który był organizowany przez Instytut Polski w Rzymie podczas sesji na temat Józefa Piłsudskiego. Współpraca z licznymi renomowanymi polskimi śpiewakami, takimi jak Olga Pasiecznik i Joanna Woś, a także z zespołami jak Kwartet Camerata oraz ARSO Ensemble podkreśla jej zaangażowanie w różnorodne projekty muzyczne, często również pełniąc rolę kierownika muzycznego realizowanych przedsięwzięć.

Odznaczenia i nagrody

Jolanta Münch w ciągu swojej kariery artystycznej zdobyła liczne odznaczenia, świadczące o jej wybitnych osiągnięciach w różnych dziedzinach. W 2004 roku otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi, który jest przyznawany za istotne wkłady w rozwój kultury. Równocześnie, Minister Edukacji Narodowej uhonorował ją Medalem Komisji Edukacji Narodowej, doceniając jej osiągnięcia w pedagogice.

W tym samym roku, Jolanta Münch zyskała również Medal Prezydenta Miasta Lublina, przyznany z okazji dziesięciolecia działalności Tria Lublin Baroque, co podkreśla jej znaczącą rolę w kręgu muzycznym. Kolejnym istotnym wyróżnieniem było nadanie jej w 2007 roku Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, co stanowi wysokie uznanie jej dokonań artystycznych.

W 2017 roku, artystka została wyróżniona Dyplomem uznania z medalem Wojewody Lubelskiego z okazji obchodów 35-lecia swojej działalności artystycznej. W tym samym czasie otrzymała także Medal 700-lecia Miasta Lublin, nadany przez Prezydenta tego miasta, co odzwierciedla jej głęboki związek z lokalną społecznością.

Dodatkowo, w 2019 roku, Jolanta Münch dostała Dyplom uznania z medalem Marszałka Województwa Lubelskiego za wkład w 25-lecie Festiwalu Tempus Paschale. To wyróżnienie podkreśla jej zaangażowanie w rozwój regionalnej kultury. Na koniec, w tym samym roku, przyznano jej Medal Unii Lubelskiej, również nadany przez Prezydenta Miasta Lublin, za co zasługują szczególne uznanie jej osiągnięcia na polu sztuki i kultury.

Ważniejsze publikacje

Poniżej przedstawiamy zestawienie kluczowych publikacji związanych z twórczością Jolanty Münch, które odzwierciedlają jej wkład w muzykę i muzykologię:

  • Partnerstwo w muzycznym dialogu. Fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć (Borodin, Mahler, Szostakowicz). Wydawnictwo KUL, Lublin 2008,
  • Die Partnerschaft im musikalischen Dialog. Peter Lang Verlag, Frankfurt a/M – Bern – Bruxelles – New York, 2015,
  • Młodzieńcze opery Mozarta. „Zeszyty Naukowe KUL” 49 (2007), nr 4 (196),
  • W kręgu kapelmistrza Jana Kreislera. O liryce fortepianowej Roberta Schumanna (w:) De musica commentarii pod red. Teresy Brodniewicz i Hanny Kostrzewskiej, vol. 1, Poznań 2008,
  • Schumann wobec projektu muzyki absolutnej (w:) De musica commentarii pod red. Teresy Brodniewicz i Hanny Kostrzewskiej, vol. 1, Poznań 2008,
  • Miłość i życie kobiety Roberta Schumanna – romantyczny monodram. „Additamenta Musicologica Lublinensia”. Rocznik Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Lublin 2008,
  • Zagadka Hexamerona. „Additamenta Musicologica Lublinensia”. Rocznik Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Lublin 2009,
  • Bohater mozartowskiego moralitetu [Die Schuldigkeit des Ersten Gebotes], „Tygodnik Powszechny” 18.08.2010,
  • Pieśń romantyczna w poglądach Roberta Schumanna. „Animato. Współczesne oblicza teorii i praktyki muzycznej” pod red. Mirosława Dymona, Rzeszów 2015, t. 1,
  • Pieśń romantyczna jako synteza sztuk w poglądach Roberta Schumanna [w:] Piękno zespolić ze sobą. Korespondencja na styku sztuk, pod red. Karola Klauzy i Joanny Cieślik-Klauzy, Białystok 2015,
  • Opera w czasach postmodernizmu. „Zaczarowana wyspa” w MET [w:] Pulchritudo delectans. Korespondencja na styku sztuk, pod red. Karola Klauzy i Joanny Cieślik-Klauzy, Białystok 2017,
  • Romantyczne dyskusje o muzyce absolutnej [w:] Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym, red. Ewa Nidecka i Jolanta Wąsacz-Krztoń, t. 1. Rzeszów 2017,
  • O zjawisku inkulturacji we współczesnej muzyce religijnej [w:] Sacrum i element narodowy w muzyce Wojciecha Kilara, pod red. Jolanty Skorek-Münch, Rzeszów 2017,
  • Pasja według św. Mateusza Tan Duna w perspektywie kulturowego synkretyzmu [w:] Sacrum i element narodowy w muzyce Wojciecha Kilara, pod red. Jolanty Skorek-Münch, Rzeszów 2017.

Nagrania płytowe

Jolanta Münch, utalentowana artystka, ma na swoim koncie osiem płyt CD, które zostały wydane dla Radia Lublin oraz renomowanych firm fonograficznych takich jak L’Acte Préalable, Koch Classics, DUX, Polihymnia i Fanfara. Oto zestawienie jej nagrań:

  • Barokowe sonaty fletowe (1998), wykonane z Triem Lublin Baroque (AP),
  • Pieśni Edwarda Pałłasza (2000) oraz Siedem ludowych pieśni hiszpańskich Manuela de Falli i pieśni Manuela Ponce’a i José Siqueiry, w towarzystwie Iwony Sawulskiej (AP),
  • Freude und Trauer der Liebe (2001), z Iwoną Sawulską oraz Piotrem Łykowskim (Koch Classics),
  • Przeboje z klasą (2007), z Triem Lublin Baroque, wydane przez Radio Lublin,
  • Kwintety fortepianowe Aleksandra Borodina oraz Dymitra Szostakowicza, a także Kwartet Gustava Mahlera (2007), w wykonaniu Kwartetu Camerata (DUX),
  • Kameralnie (2009), gdzie Jolanta Münch współpracowała z Iwo Orłowskim – tenorem. Program obejmował utwory autorstwa F. Lehara, E. Kalmana, R. Stolza, C. Velasqueza, F. Lopeza, V. Di Chiara, W. Afanassieffa, V. Kosmy, A. Piazzolli oraz A. Villoldo (Studio „Fanfara”),
  • Piękno i łzy (2012), z Jackiem Ściborem – w zaśpiewie oraz Jolantą Münch – przy fortepianie. Program składał się z piosenek żydowskich (m. in. Ch. Alberstein, S. Secunda, A. Aston, H. Rubin, A. Olshanetzky, H. Yablokoff, N. Sternheim, L. Kozłowski) (Egeria 2012),
  • Misericordias Domini in aeternum cantabo, gdzie Jolanta Münch zasiadała przy organach, a towarzyszył jej Archidiecezjalny Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Lublinenses pod dyrekcją ks. Attila Hontiego (Polihymnia 2017).

Przypisy

  1. Lista laureatów medalu Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. www.gov.pl. [dostęp 21.01.2017 r.]

Oceń: Jolanta Münch

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:20